جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
آتش آن نیست که بر شعله او خندد شمع
آتش آنست که در خرمن پروانه زدند
روایت مفصل امام صادق (ع) در علائم غیر حتمی:هرگاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستم فراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجود آمده است؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!
و همچنین هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفتهاند؛ و کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمیشود، و بدکاران بازخواست نمیشوند؛ و مردان به مردان و ن به ن اکتفا میکنند.
و هنگامی که دیدی افراد با ایمان سکوت کرده، و سخنشان را نمیپذیرند؛ و دیدی که شخص بدکار دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمیکند؛ و دیدی که بچهها به بزرگان احترام نمیگذارند؛ و قطع رحم می شود.
و دیدی که حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین بر اساس میل اشخاص معنی می شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشکار شود، و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.
و آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پست های مهم والیان بر اساس مزایده است، نه بر اساس شایستگی.
وقتی که دیدی علائم آسمانی آشکار شود، و کسی از آن نگران نشود؛ و مردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم از آن جلو گیری نمیکند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد.
همه ما اگر چه به ظاهر هم که شده اعتقاد به آخرامان و قیامت داریم حداقل در بین ادیان آسمانی و خصوصا ادیان ابراهیمی و در کتابهای پیامبران علی الخصوص قرآن صراحتا بدان اشاره گردیده است ،و از طرفی با بعثت پیامبر اکرم (ص)و نزول قرآن کریم ،پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان خاتم پیامبران و قرآن بعنوان ام الکتاب و آخرین کتاب آسمانی از طرف خداوند تعیین گردید و از همان زمان تمام جهان در دوره آخرامان قرار گرفته اند .جدایی از اینکه ادیان زمینی هم به آخرامان و منجی اعتقاد دارند ولی موضوع بحث اینست که تکلیف مومنین و موحدین به خداوند یگانه و یکتا با اتمام حجتش با پیامبر گرامی اسلام مشخص و دستورات لازم از طریق قرآن و احادیث و روایات برای پیروان واقعی تعیین گردید.
وچه در قرآن ودر پیروی از آن و چه در روایات امرظهور ناگهانی تعیین گردید "و از آنجاییکه فکر نمیکنیم روزی ما به ما خواهد رسید "،بعضیها این روزی را رزق روزانه میدانند که البته درست است ولی مقصود اصلی و یا باطنی آیه روزی فیض الهی برای بندگانش می باشد که آنهم ظهور ناگهانی مهدی عج می باشد .اما قبل از ظهور آن حضرت اتفاقاتی در جهان ما می افتد که در واقع آنها آلارم های هشدار دهنده به ما می باشند ولی از آنجاییکه افراد درگیر زرق برق دنیا ی خود شده اند از این هشدارها غافلند و فقط اهل فن و اولیای الهی و منتظرین واقعی این وقایع را نشانه هایی از اراده الهی برای دوره آخر امان دانسته و در مقابل این وقایع با تدبر و تفکر میگذرند و شیفتگان دنیا غرق و مست در حال و احوال مادی خود هستند.
افراد در طول تاریخ از پیامبران الهی درخواست معجزه و کرامات میکردند تا بتوانند ایمان بیاورند و پیامبران از ناحیه پروردگار درخواست آنان را اجابت میکردند ولی بر خلاف ادعای آنها و دیدن معجزات و کرامات فراوان یا عده زیادی آنان را ساحر و جادوگر مپنداشتند و یا عده دیگر به طرفه العینی آن معجزات را فراموش میکردند و تنها تعداد اندکی به آنان ایمان می آوردند داستان پیامبران و امتهای آن در قرآن گویای کامل این واقعیت است و فرقی نمیکند که ما در عصر آن پیامبران بودیم و یا الان و در این عصر قرار گرفته ایم همین حالا هم این واقعیت وجود دارد که وقتی حضرت مهدی عج و حضرت عیسی ع تشریف بیاورند تعدادزیادی از مردمان جهان و حتی مومنین هم منکر آنها خواهند شد .و اگر انسانها به این باور نرسیده باشند فرقی نمیکند که معجزه ببینند یا نبینند چون بر دلهای آنها مهر زده شده و از هدایت الهی بی بهره گشته اند و این به خاطر افکار و نیات و اعمال آنهاست .
امروز هزاران اتفاق پیرامون ما می افتد مثل ظلم و ستم حاکمان ،قتل عامهای انسانهای بیگناه،جنگهای بیهوده ،سقوط اخلاق ،نابودی کره زمین بدست خود انسان،فقر ،گرسنگی و.تمام این ها زنگهای است که برای ما به صدا درآمده است وقتی در قرآن اشاره به حاکمان جبار و زورمند میکنند و داستان نابودی آنها را بیان میکند به وضوح بیان میکند که وقتی زمان نابودی آن حاکمان برسد دیگر نه ثروتشان و نه شوکت و قدرتشان (ارتششان ) سودی برایشان نخواهد داشت :نمرود،فرعون،نرون ،چنگیزخان مغول،هیتلر،صدام و و نمونه ساده آن نابودی جالوت با سپاه اعظم خود دربرابر حضرت داوود ع با یاران اندکش بود که چه بسا تعداد اندکی بر تعداد کثیری پیروز گردند .لذا تکنولوژی ،ارتش قدرتمند،تجهیزات فراوان،ثروت زیاد و.هیچکدام جلو دار اراده پروردگار و خلیفه او در زمین نخواهد بود .
" وبه قول آن مثال معروف که میگفت ما ده نفر بودیم و رفتیم برای زدن سه نفر ولی حسابی کتک خوردیم ،پرسیدند چرا شما که ده نفر بودید گفتند ما ده نفر هر کدام برای نیت خودمان رفتیم ولی آنها سه نفر برای یک نیت مشترک امده بودند."
چرا کرم داران عالم را درم نیست و درم داران عالم را کرم نیست
مهربانی ،رافت،تکریم ،تعظیم برای بندگان خدا وهمه اینها نیاز به درم ندارد که کرم داران دارند و در عوض ظلم ،ستم،تبعیض ونیاز به درم دارد که درم داران عالم دارند.
حالی بین حال امروز جهان ماست یک وقت مست مدرکت،قدرتت،شوکتت،ثروتت،مال و منال و همسر و فرزندانت،اعتبارت نشوی که همه اینها به طرفه العینی خواهد رفت کافی است یا سوقط کنی و یا عجلت برسد و آنگاه دستت خالی و روی سیاه خواهد بود .از حوادث پیرامونمان درس بگیریم خداوند از ما معرفت می خواهد تا با آن خودت را و بعد رسولت را و در نهایت حجتت را بشناسی و اگر حجابی هست تو خودت با مال و اموالت و شوکت و قدرتت و.آنرا ساخته ای و گرنه از ما حرکت از پروردگار مهربان برکت ،اگر چشمها و گوشهایمان بست است و نمی شنویم و نمی بینیم باید نشست و گریست .وای برآن شاهزاده که دخلش بود نوزده ولی خرجش بیست.
حسابرسی به اعمال خودمان و نگاه تامل بر انگیز بر اطراف و اکناف جهان به تو دارد چیزی می گوید کافی است حال مردمان آخرامان را دریابی که در ذیل اشاره شده است و باید بدانی که دجال پیش از ظهور آمده است و نشانه های آنرا عیان می توانی ببینی و باید بدانی که اگر صبر عاشقی نداری در این راه نرو چه بسا یار بیاد و تو خواب باشی و گردوی بر دامن بگذارد ،آخ از بی خبری ، اهل فن را همین بس یاعلی .
اشارات قرآن کریم بر امر آخرامان و ظهور مهدی (عج)
سوره هود آیه ۸
"و لئنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ"
اگر عذاب را تا مدت معینی بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت بدانید روزی که عذاب میآید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید».
از امیرالمؤمنین روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود:أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می باشند».
امام صادق (ع) فرموده اند:این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنی 313 تن میباشند).»
سوره ابراهیم آیه 5
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»
موسی را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانی کفر درآورده بوادی نورانی ایمان رهبری کند، و آنها را بروزهای خداوندی متذکر گرداند که در آن آیاتی است برای هر صبرکننده شکرگزاری».
در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود ایام اللَّه» سه روز است:روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت».
سوره انبیاء آیه 105
وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی اَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که:زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند».
و اینان قائم آل محمد و یاران او می باشند.
سوره حج آیه 33
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»
به آنان که ستم دیده اند اگر پیکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یاری آنها دارد».
ابن ابی عمیر از عبد اللَّه بن مسکان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود:او قائم آل محمد است که برای خون- خواهی حسین علیه السّلام قیام می کند».
سوره صف آیه 8
یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»
می خواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش کنند ولی خدا کامل کننده نور خویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید».
از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام معنی آیه یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسید، حضرت فرمود:مقصود، دوستی امیرالمؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنی خداوند امامت را به آخر می رساند به دلیل آیه شریفه:الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» که مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضیل میگوید:عرض کردم:هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ»یعنی چه؟» فرمود:یعنی خداوند به پیغمبرش دستور داد که وم دوستی جانشین خود امیر المؤمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستی وصی پیغمبر دین حق» است».
عرض کردم لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمود:یعنی خداوند به هنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می گرداند. چنان که خود فرموده:وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میکند وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنی هر چند دشمنان علی این را نخواهند». عرض کردم:اینکه میفرمائی تنزیل و ظاهر معنی قرآن است!» فرمود:آری آنچه که گفتم تنزیل و ظاهر معنی قرآن است».
سوره ملک آیه 30
قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ »
ای پیغمبر! به مردم بگو:بمن بگوئید:اگر آبی که در دسترس دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان برای شما بیاورد؟».
از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود:مائکم، یعنی (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهای رحمت الهی) میباشند فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنی کیست که علم امام را برای شما بیاورد؟ (و آن درها را بروی شما بگشاید)؟»
سوره صف آیه 9 و سوره توبه آیه 33
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»
خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».
راوی می گوید:از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی، سؤال کردم. فرمودند:هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم:قربانت گردم! کی موقع آن فرا میرسد؟» فرمود:ان شاء اللَّه هنگامی که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکی باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایی که اگر کافری در دل سنگی پنهان شود سنگ صدا میزند ای مؤمن! کافری یا مشرکی در من پنهان شده او را بکش، خداوند او را بیرون می آورد و یاران قائم او را بقتل می رسانند».
از ابن عباس روایت شده که وی در باره آیه لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت:این در زمانی است که تمام یهودیان و نصاری و پیروان هر کیشی بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعی که دیگر موش انبانی را پاره نمیکند وقتی که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط میشود و هر جا صلیبی است شکسته میگردد و خوگها معدوم می شود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود».
سوره نور آیه 55
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً»
خداوند به کسانی- که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساختهاند وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان که همانند آنها را سابقا خلیفه کرد. و ثابت میدارد دین آنها را که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن کنیم و اینان هیچ گاه بمن شرک نیاورند».
در غیبت شیخ روایت میکند که این آیه نیز در باره مهدی موعود و یاران او نازل شده.
سوره قصص آیه 5
وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»
و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم».
در غیبت شیخ از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت میکند که در تفسیر این آیه فرمود:اینان که در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبرند که خداوند مهدی آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».
علائم آخرامان
در روایات اسلامی برای دوره ی آخر امان علایم و نشانه هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه ها، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر امان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم:
۱- گسترش ترس و ناامنی
امام باقر علیه السلام می فرماید: لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ….» ؛(نعمانی، ۱۳۹۷: ۲۳۵) حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.» و نیز فرمود: مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.» (ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: ۷۷)
۲- تهی شدن مساجد از هدایت
پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر امان می فرماید: مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی» (مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۲ ص۱۹۰)؛ مسجدهای آن زمان و آباد و زیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری نیست.»
۳- سردی عواطف انسانی
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید فلا الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف، و حینئذ یأذن الله له بالخروج»(مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۵۲، ص ۳۸۰)؛ در آن روزگار، بزرگترها و به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی کنند. در آن هنگام خداوند به او [مهدی علیه السلام] اذن قیام و ظهور می دهد.»
۴- گسترش فساد اخلاقی
رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند: قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند».
محمد بن مسلم می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود : إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛( شیخ صدوق، ۱۳۸۲: جلد ۱ ص ۳۳۱) هنگامی که مردها خود را شبیه ن و ن خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و ن و به ن اکتفا کنند.»
۵ – آرزوی کمی فرزند
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. و آن که چهار فرزند دارد می گوید: کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. و آن که دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید و کسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت». (شیرویه دیلمی، ۱۴۰۶: ج ۵،ص ۲۲۷)
۶ – مرگ های ناگهانی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: قیامت برپا نمی گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست؟ فرمود : مرگ ناگهانی » .( ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: جلد ۱ ،ص۱۴۱)
۷ – جنگ و کشتار
امام رضا علیه السلام فرمود: پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » .(نعمانی،۱۳۹۷: ۲۷۱)
اوصاف مردم آخرامان
جابرابن عبدالله انصاری از نبی معظم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که فرمودند:
۱- زکات دادن متروک شود
۲- سخن معمول و همگانی شما دروغ
۳- میوه و نقل مجالس شما غیبت
۴- انچه به دست می اورید حرام
۵- وفا کم شود
۶- در آن زمان بزرگان بر کوچکان رحم نمی کنند
۷- مرد از همسر خود اطاعت کند
۸- حیای کوچکان کم گردد
۹- طمع زیاد شود
۱۰- برادر نسبت به برادر حسد ورزد
۱۱- حیا از زنها برداشته شود
۱۲ – ساختمان ها را محکم بنا کنند